maandag 3 september 2012

EYE

Lieve Nouk,

Al tijden wilde ik naar het nieuwe filminstituut in Amsterdam: EYE. Vanuit de trein zag ik het gebouw, dat iets wegheeft van een ruimteschip, steeds naar me lonken als ik Amsterdam CS binnenreed. Sinds april dit jaar is het instituut geopend voor publiek. Daarvoor was het instituut gevestigd in een klassiek pand in het Vondelpark. Het nieuwe gebouw, ontworpen door architectenbureau Delugan Meissl, huisvest de grootste filmbibliotheek van Nederland, vier filmzalen, een tentoonstellingsruimte en een groot café/restaurant. Een bezoekje was dus hoog nodig!

Vorig weekend was het dan eindelijk zover. Met de (gratis) veerpont achter Amsterdam CS staken we het IJ over. Een groot billboard met een still uit de film A Clockwork Orange staarde ons aan en kwam steeds dichterbij.
Angstaanjagend... Binnen vijf minuten waren we aan de overkant van de rivier en stonden we voor het gigantische gebouw. Je moet eerst een trap op, terwijl de overhangende kap boven je uit torent. Een waar architectonisch hoogstandje!

We hadden wel wat trek gekregen van de reis, dus onze eerste stop was het café. Het café bevindt zich in een grote ruimte die trapsgewijs omhoog gaat. Het dak heeft schuine vlakken en wordt door schuine pilaren ondersteund. Door de grote glazen wanden heb je mooi uitzicht over het IJ en de skyline van Amsterdam. De menukaart zag er goed uit, veel originele broodjes en taartjes. We aten lekker een paprikasoepje en gingen door naar de expositie, want hier kwamen we ook voor!

De expositie die nu plaatsvindt in het EYE gaat over regisseur Stanley Kubrick. Ik heb vier films van hem gezien: Lolita, 2001: A Space OdesseyA Clockwork Orange en The Shining. Dr Strangelove en Full Metal Jacket liggen nog op me te wachten in het dvd-kastje. Tot nu toe hebben al zijn films veel indruk op me gemaakt. Het zijn films in heel verschillende genres: sci-fi, horror, drama, oorlog... Elke film is met oog voor detail gemaakt en mooi vormgegeven. Ik verheugde me dan ook erg op de tentoonstelling. Deze bevatte veel foto's, filmmateriaal, maquettes en originele rekwisieten uit de films. Erg leuk en interessant om te zien!

Ik weet eigenlijk niet of je weleens een film van Kubrick gezien hebt. Mocht je stiekem ook fan zijn: de tentoonstelling in EYE loopt nog tot 9 september. Mocht je nooit een film van hem gezien hebben, dan is 2001: A Space Odessey misschien wat voor jullie.

Maar... nog belangrijker: mocht je binnenkort eens in Amsterdam zijn, dan is het zeker de moeite waard om een filmpje en een drankje te pakken in EYE!

Liefs, Nee

ps: de foto's komen van de Facebookpagina van het EYE, ik was mijn toestel vergeten...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten