zondag 5 februari 2012

Een witte wereld

Lieve Nouk,
Utrecht, Watertoren

Jouw kasteelavontuur klinkt erg goed! Ik zou ook graag als een echt prinsesje een avondje in een kasteel willen doorbrengen...

Over kou gesproken... Utrecht is sinds vrijdag bedekt met een dik pak sneeuw. Het maakt de stad weer een stuk mooier... en stiller! De stadse geluiden lijken gedempt te worden. Op de sloot voor ons huis zijn kinderen druk bezig met schaatsen en sneeuwbalgevechten. In een straat verderop komen buren bij elkaar rond een vuurkorf. Sneeuw verbroedert, lijkt het.

Sint Hubertus

Geen kasteel voor mij, dit weekend, maar een jachtslot. En wel het jachtslot Sint Hubertus, op de Hoge Veluwe. Ik had mij en mijn familie aangemeld voor de rondleiding Sint Hubertus: jachthuis, een prachthuis. Een prachthuis was het zeker! Het gebouw is zowel van binnen als van buiten ontworpen door architect H.P. Berlage (je weet wel, van o.a. het Gemeentemuseum in Den Haag). Ieder detail, tot de scharnieren aan toe, heeft hij uitgedacht.
Plafonddetail in de eetkamer

We werden rondgeleid door een oude baas die bij elk detail een mooie anekdote had. Ik vond het erg inspirerend om door zo'n huis te lopen, waarin alles lijkt te kloppen. Eén van mijn goede voornemens voor dit jaar is: mij meer verdiepen in (binnenhuis)architectuur. Dit is een goed begin!

Om nog even terug te komen op jouw bericht: ik ben ook erg benieuwd naar The Artist. Misschien kunnen we samen Lantaren Venster onveilig maken...

Liefs,
Nee

Geen opmerkingen:

Een reactie posten